چگونه باهوش تر شویم?

چگونه باهوش تر شویم?

مائده پاینده مائده پاینده
سایر 23 بهمن 99

 

چگونه باهوش تر شویم

 

کنجکاو بودن، کامل کردن جملات دیگران، قبول کردن این که در زندگی چیزهایی زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد، کنترل خوبی روی خود داشتن، روشنفکر بودن البته به معنای درست کلمه، به تعویق انداختن برخی موارد، کار کردن در سکوت و آرامش، مرتبط کردن موضوعات به ظاهر نامربوط به یکدیگر و خوب بودن با تنهایی خود تنها بخشی از ویژگی‌های افراد باهوش است.

افراد باهوش در اکثر مواقع جایگاه بسیار خوبی در زندگی دارند و از دید اطرافیان خود بسیار محترمند. این افراد همواره در زندگی موفق هستند و از  زندگی کردن و زنده بودن لذت می‌برند. در میان افراد باهوش هستند کسانی که به این سطح از زندگی نیز رضایت نداده و دوست دارند باهوش‌تر شوند. در این نوشتار راهکارهایی برای باهوش‌تر شدن بیان می‌شود که می‌تواند به کمک این افراد بشتابد. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید می‌توانید با مطالعه این نوشتار اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید.

 

مطالعه کردن: راهکاری برای باهوش‌تر شدن

 

باهوش بودن تنها به معنای حل کرن مسائل سخت ریاضی نیست بلکه باهوش بودن یک سری از رفتارهای خاصی را نیز دربر می‌گیرد که اگر فردی در آن زمینه از سطح بالایی برخوردار باشد جز افراد باهوش محسوب می‌شود. برای باهوش‌تر شدن مطالعه کردن یکی از بهترین گزینه‌هاست. افرادی که روزانه مطالعه می‌کنند هوش اجتماعی و عاطفی بالایی دارند. بنابراین برای افزایش هوش اجتماعی و عاطفی خود و در نهایت باهوش‌تر شدن یکی از بهترین راهکارها مطالعه کردن است. در ضمن منظور از مطالعه کردن برای باهوش‌تر شدن تنها خواندن مطالب علمی، اطلاعات عمومی و مطالبی از این دست نیست. خواندن هر مطلبی در هر زمینه‌ای فلسفی، اجتماعی، طنز، روانشناسی، رمان، داستان و ... می‌تواند به باهوش‌تر شدن کمک نماید.

 

تغذیه سالم: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

محققان معتقدند داشتن تغذیه سالم در باهوش‌تر شدن بسیار موثر است به طوری که حتی کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند در آینده باهوش‌تر از کسانی می‌شوند که از شیر مادرشان تغذیه نکرده‌اند. بنابراین داشتن تغذیه سالم و البته به همراه آن داشتن فعالیت بدنی مناسب می‌تواند در باهوش‌تر شدن افراد بسیار اثرگذار باشد. بلوبری (زغال اخته آبی)، زیتون، مغزها همچون گردو و بادام، ماهی، شکلات تلخ، آووکادو، تخم مرغ، گوجه فرنگی، کلو بروکلی، بذر کتان و فلفل تند از جمله خوراکیهای سالمی هستند که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در افزایش هوش افراد داشته باشند.

 

داشتن خواب کافی: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

برای باهوش‌تر شدن لازم است مغز عملکرد صحیحی داشته باشد. یکی از مواردی که باعث می‌شود مغز عملکرد صحیحی داشته باشد داشتن خواب کافی و البته با کیفیت است. لذا باید بهترین و مناسب‌ترین زمان برای خوابیدن و از خواب بیدار شدن را دانست و مطابق با آن عمل کرد تا مغز عملکرد خود را بهبود بخشیده و به فرد کمک کند تا هوش خود را افزایش دهد.

 

صحبت کردن با خود: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

در اغلب موارد افرادی که با خود حرف می‌زنند دیوانه پنداشته می‌شوند اما باید گفت این یک باور غلط در مورد آنان است چرا که این افراد نه تنها دیوانه نیستند بلکه کاملاً باهوش و حتی نابغه‌اند. چرا که صحبت کردن با خود حافظه را تحریک می‌کند، به تمرکز حواس کمک می‌نماید، باعث می‌شود فرد افکار خود را روشن و واضح بیان نماید، به مغز کمک می‌کند تا با بازدهی بیشتر کار کند، در یادگیری به کمک کودکان می‌آید، به سازمان دهی افکار کمک می‌کند، منجر به کاهش استرس می‌شود و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. لذا صحبت کردن با خود که از انباشته شدن احساسات و خودخوری جلوگیری کرده و به فرد کمک می‌کند به آرامش روحی و روانی برسد یکی از بهترین راهکارها برای باهوش‌تر شدن است. البته اگر صحبت کردن با خود با صدای بلند انجام بگیرد که تاثیر آن دو چندان خواهد شد زیرا باعث می‌شود فرد مدیر بالا دستی خود باشد، صدای خود را بشنود، به یک ندای کنترلی قوی دسترسی داشته باشد و در نهایت ابزاری در دست داشته باشد که کنترل آن به دست خودش است.

 

صیقل دادن ایده ها: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

افراد باهوش همیشه از ایده‌ها الهام می‌گیرند. آنها از مسائلی که پیرامونشان اتفاق می‌افتد به راحتی نمی‌گذرند. هر فکر و ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد هر چند ساده، خنده آور و حتی مضحک برای آنان تبدیل به منبعی می‌شود برای دسترسی به منابع و اطلاعات فراوان و نیز ارائه راهکاری جدید و نو. لذا هنگامی که فکر و یا ایده‌ای به ذهنشان خطور می‌کند آن را یادداشت کرده و با استفاده از ابزارهایی که در دست دارند آنها را صیقل می‌دهند که بتوانند روزی آن را به مرحله عمل برسانند. به عنوان مثال چنانچه ایده‌ای در مورد آبیاری درختان به ذهنشان خطور کرد آن را یادداشت می‌کنند سپس هر چیزی که مرتبط با آبیاری درختان باشد چه آن چیزهایی که اکنون وجود دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد و چه آن چیزهایی که در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نیز تمام ابزارهایی که در مصرف و نحوه صرفه جویی آب و به عبارت بهتر تمام ابزارهایی که در مورد آب استفاده می‌شود همه را یادداشت کرده و به فکر و ایده اولیه خود مرتبط می‌سازند و سپس از دل این ارتباطات بی‌ربط و با ربط ایده‌ای خلق می‌کنند که به مرحله عمل رسیدن بسیار نزدیک هستند.

 

یاد گرفتن زبان جدید: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

یاد گرفتن زبان جدید مزایای بسیاری دارد که تنها یکی از آن ها باهوش‌تر شدن است. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

یاد گرفتن زبان جدید منجر به رشد مغز در چهار ناحیه می‌شود. بنابراین افراد با مطالعه زبان جدید به مغز خود این توانایی را می‌دهند که بیشتر و سریع‌تر یاد بگیرد. یعنی با یادگیری زبان جدید مهارت آموختن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

کسانی که زبان جدید می‌آموزند بهتر می‌توانند اتفاقات گذشته را به یاد آورند لذا این افراد در انجام دادن تمرین های حافظه عملکرد بهتری نسبت به سایر افراد دارند یعنی ذهن آنها سریعتر از دیگران کار می‌کند. بنابراین آموختن زبان جدید منجر به داشتن حافظه بهتر می‌شود.

 

چگونه باهوش تر شویم?

 

افزایش مهارت های شنیداری

 

با مطالعه زبان جدید افراد به راحتی می‌توانند بین انواع مختلف صداها در زبان جدید تمایز قایل شوند. لذا یادگیری زبان جدید منجر به افزایش مهارت‌های شنیداری می‌شود.

 

افزایش هوش کلامی و غیر کلامی

 

یادگیری یک زبان جدید یعنی داشتن هوش کلامی و غیر کلامی بالاتر و در نتیجه افزایش انعطاف پذیری ذهن.

 

افزایش میزان توجه

 

یادگیری زبان جدید یعنی داشتن کنترل بیشتر روی تمرکز و توجه خود و در نتیجه از بین بردن میزان حواس پرتی.

توانایی انجام چند کار به طور همزمان که در نتیجه افزایش انعطاف پذیری ذهن است، افزایش خلاقیت به دلیل استفاده از کلمات جدید و جایگزین کردن آنها با کلمات قدیمی، افزایش توانایی جهت حل مشکل، بهبود عملکرد اجرایی که همان افزایش توجه و تمرکز و نیز کنترل ذهنی است، افزایش توانایی جهت حل مشکلات، افزایش قدرت سریع‌تر فکر کردن، قدرت تصمیم گیری بهتر، افزایش بازیابی حافظه، افزایش سطح آگاهی، افزایش سطح آی کیو، یادگیری انجام کارهای پیچیده، افزایش قدرت تفکر انتزاعی، افزایش میزان ارتباط دهی ذهنی، دوری از تله‌های ذهنی، افزایش صبر، افزایش قدرت اراده و افزایش توانایی در انجام کارهای گروهی از دیگر فواید یادگیری زبان دوم است که می‌تواند راهکاری بسیار مناسب برای باهوش‌تر شدن باشد.

 

یادداشت کردن هر آنچه آموخته می‌شود: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

نوشتن نیز راهکار بسیار مناسبی برای باهوش‌تر شدن است. افرادی که می‌خواهند سطح هوش خود را افزایش دهند بهتر است مطالبی را که یاد می‌گیرند به صورت روزانه یادداشت کنند و آنها را به طور مرتب مرور نمایند. در ضمن یاد گرفتن مطالب به صورت عمیق و به کار بردن آنها در زندگی روزمره یعنی عملی کردن آنها می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش هوش داشته باشد.

 

ایجاد تغییرات کوچک: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

هر روز متفاوت بودن و ایجاد کردن چالش های کوچک در زندگی می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش هوش و حافظه داشته باشد. چالشهایی مثل کم کردن وزن البته با ورزش کردن (به طور مثال می‌توان با خود قول و قرار گذاشت که هر روز 20 دقیقه پیاده روی کرد) و یا چالش حل جدول در کمتر از نیم ساعت، چالش حل جدول سودوکو و  ... . از این طریق مغز چیزهای زیادی یاد می‌گیرد، سریع‌تر وارد عمل می‌شود، سریع‌تر تصمیم می‌گیرد و میزان هوش نیز افزایش می‌یابد.

 

انجام دادن کارهای معمول به صورت متفاوت‌تر: راهکاری برای باهوش تر شدن

 

بدون شک همه افراد هر روز کارهایی تکراری برای انجام دادن دارند مثل مسواک زدن، خورد صبحانه، انجام دادن کارهای خانه، خرید کردن و ... می‌توان با انجام دادن این کارها به صورت متفاوت گامی برای باهوش‌تر شدن برداشت. به عنوان مثال چنانچه فرد با دست راست مسواک می‌زند سعی کند هر چند وقت یک بار این کار را با دست چپ خود انجام دهد یا چنانچه برای خرید همیشه از یک مسیر به خصوصی خود را به فروشگاه می‌رساند سعی کند با راه‌های مختلف و امتحان کردن مسیرهای گوناگون این کار را انجام دهد. انجام دادن کارهای خانه به شکل متفاوت از قبل حتی اگر این تغییر به میزان بسیار کمی نیز باشد می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش هوش داشته باشد.  

 

چه عادت‌هایی مغز را پیر می‌کند؟

 

بهتر است پس از بیان عواملی که منجر به باهوش تر شدن می‌شود به بیان مواردی پرداخته شود که کارکرد مغز را کاهش داده و منجر به پیری آن می‌شود. این موارد به شرح زیر هستند:

 

لم دادن روی کاناپه را به ورزش کردن ترجیح دادن

 

کسانی که تحرک کمی دارند و لم دادن روی کاناپه را به ورزش کردن ترجیح می‌دهند زودتر دچار پیری مغز می‌شوند.

 

زندگی کردن کنار اتوبان یا بزرگراه‌های بزرگ

 

افرادی که در کنار اتوبان و یا برزگراه‌های بزرگ سکونت دارند نسبت به دیگر افراد زودتر به پیری و کاهش عملکرد مغز دچار می‌شوند.

 

خوابیدن کمتر از 7 ساعت

 

افرادی که کمتر از 7 ساعت می‌خوابند مغزشان زودتر از بقیه دچار پیری می‌شود.

 

عدم استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتور سواری

 

عدم استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتور سواری از دیگر دلایل ابتلا به پیری مغز است.

 

چگونه باهوش تر شویم?

 

داشتن ارتباط بسیار کم با بستگان و دوستان قدیمی

 

کسانی که با بستگان و دوستان قدیمی خود ارتباط کمی دارند زودتر به پیری مغز دچار می‌شوند.

 

نداشتن علاقه به یادگیری چیزهای جدید

 

افرادی که دوست ندارند چیزهایی جدیدی یاد بگیرند متاسفانه زودتر از آنچه که فکرش را بکنند دچار پیری مغز می‌شوند و آثار آن را در زندگی خود مشاهده می‌کنند.

 

نداشتن یادداشت های روزانه

 

افرادی که یادداشت های روزانه ندارند و کارهای روزانه خود را یادداشت نمی‌کنند در معرض پیری مغز هستند.

 

مراقبت نکردن از سلامت ذهن

 

افرادی که از جوانی به فکر سلامت ذهن خود نباشند متاسفانه در میانسالی و پیری دچار پیری مغز می‌شوند.

 

مراقبت نکردن از سلامت شنوایی

 

افرادی که به فکر سلامت شنوایی خود نیستند زودتر از بقیه دچار پیری مغز می‌شوند.

 

انجام ندادن بازی‌های فکری

 

بازی‌های فکری تاثیر به سزایی در افزایش هوش و جوان ماندن مغز دارند بازی‌هایی همچون سودوکو، جدول و ... لذا کسانی که اهل بازیهای فکری نیستند ممکن است در آینده به پیری مغز دچار شوند.

 

مراقبت نکردن از سلامت قلب

 

بدون شک نحوه عملکرد مغز تاثیر به سزایی در مغز دارد. لذا قلب سالم می‌تواند مغز را سالم نگه دارد. بنابراین کسانی که به فکر سلامت قلب خود نیستند این احتمال در آنها وجود دارد که زودتر از بقیه به پیری مغز دچار شوند.

 

خوردن غذاهای ناسالم

 

غذاهایی همچون سوسیس، کالباس و ... بر میزان سلامتی مغز اثرگذارند و به شدت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. لذا برای جوان ماندن مغز باید از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کرد.

 

مصرف سیگار

 

کسانی که سیگار می‌کشند به شدت سلامت مغز خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از جوانی و عملکرد درست و صحیح آن می‌کاهند.

 

نوشیدن الکل

 

الکل نیز به نوبه خود بر جوانی و عملکرد مغز تاثیر منفی دارد و منجر به پیری زود رس آن می‌شود.

 

انجام ندادن ریلکسیشن

 

انجام ریلکسیشن آرامش روحی و روانی در پی دارد و می‌تواند مغز را سالم، جوان و سر حال نگه دارد. بنابراین افرادی که از انجام چنین تمریناتی پرهیز م‌یکنند زودتر از بقیه افراد دچار پیری مغز می‌شوند.

با شناخت عواملی که منجر به باهوش تر شدن می‌شوند و عواملی که مغز را پیر می‌کنند و پرهیز از انجام آنها می‌توان زندگی بهتر و زیباتری داشت.

 

 

دیاتل مگ امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید

 

 

شاید خوشتان بیاید
صفحه اصلی
برندها
سبد خرید
مجله
منو